Monday 2 December 2013

sang Rama-Rama

Kalaulah aku diberi pilihan mahu jadi apa?

aku pasti akan memilih untuk menjadi rama-rama, kerana sebelum rama-rama dia adalah seekor ulat yang memakan dedaun, kemudian berhibernasi dalam kepompong lalu keluar sebagai rama-ramai yang sungguh beza fizikal, warna, bentuk hatta baunya sekalipun.

Aku tidak mahu jadi burung yang terbang bebas tapi tetap akan balik kesarangnya semula, yang aku fikir ada ketika burung itu sentiasa kembali kepada sesuatu yang sama tidak berubah malah statik.

Aku juga tidak mahu menjadi ikan di lautan yang bebas berenang tapi akan mati di daratan.

Aku hanya mahu jadi rama-rama, yang indah, cantik dengan warna-warni dan terbang jinak kesini sana menghisap madu. Indah, Aman, Bahagia.




Berilah aku pilihan itu.

No comments:

Post a Comment